Gør det til en del af hverdagen at lave øvelser på kontoret – Tema: Arbejdsmiljø del 4

Hvis I gør det til en fast del af hverdage, at lave øvelser på kontoret, kan I dæmme op for en lang række af de mest almindelige skader, som folk kan få.

Det kan gøre en stor forskel for dit helbred, hvis du gør det til en fast del af din arbejdsrutine, at du laver nogle øvelser hver dag. Det kan være med til at strække og styrke de muskler, som du bruger meget i forbindelse med dit stillesiddende arbejde på kontoret. Det er for eksempel nakken, skuldrene og underarmene. I videoen herunder får du nogle gode ideer til øvelser, der er gode for netop nakke, skuldre og underarme.

Det er en god ide, at du prøver at få nogle af de andre på kontoret med på at lave en træningsrutine sammen med dig. Det kan gøre det hyggeligere at træne og gør det nemmere at få det gjort hver dag.

Træn nemt på kontoret

Det behøver ikke at tage lang tid, og I behøver ikke at tage væk fra kontoret for at kunne træne og strække ud. Her kommer en række øvelser, som I nemt kan lave på kontoret.

Det er for eksempel at strække ud i armene, nakken, ryggen og skuldrene. Det er nogle af de muskler, der er meget belastede, når du sidder ned og skriver hele dagen.

Undersiden og oversiden af underarmen kan du strække ved at holde armen ud fra kroppen og presse let på hånden med den udstrakte hånd med den anden hånd.

Du kan løsne op i dine ømme skuldre ved at bøje armene, stikke tommelfingrene i armhulerne og så dreje dem rundt, så du laver cirkler med albuerne. Husk at gøre det begge veje, så du løsner mest muligt op.

Der findes mange andre videoer på nettet, hvor du kan få mere inspiration til, hvordan du og dine kolleger kan løsne op og strække ømme muskler ud.

Lav øvelser med elastik

Det kan også være en god ide, at I får jeres leder til at investere i nogle elastikker, som I kan træne med på kontoret. Det skal være lange elastikbånd. Du kan få nogle, hvor de har et håndtag i hver ende. Det kan gøre dem nemmere at holde fast på og træne med.

Når I træner med elastikkerne, er det en god ide, at I træner underarmene, musklerne mellem skulderbladene, musklen mellem skulderen og nakken, selve skulderen og de små muskler i dine arme, som du bruger til at styre musen med. Det er de muskler, der hurtigt kan blive overbelastede.

Et godt sted at få inspiration til øvelser, som I kan lave på kontoret, er BFA Kontor, der har lavet flere videoer om emnet.

TEMA: Arbejdsmiljø

Del 1: Arbejdsstillinger og den rigtige kontorstol
Del 2: Undgå smerter ved varierende arbejdsstillinger
Del 3: Sådan indstiller du borde og kontorstole
Del 4: Gør det til en del af hverdagen at lave øvelser på kontoret

Leave a Comment

Your email address will not be published.