Journalister søger praktik

I april løber Store Matchdag af stablen. Her parrer unge journaliststuderende sig med nogle af landets største og mindste medier, når de skal i praktik. Dog er der ikke plads til alle, da der er færre praktikpladser end studerende. Så hvordan skiller du dig ud i løbet?

 Ligesom andre studier skal du som journaliststuderende søge praktik på fjerde semester. Men til forskel for de andre studier, så kan det være det rene kaos. Praktiksystemet hos journaliststudierne rundt i Danmark har været kritiseret gennem mange år, og i nogle tilfælde er studerende gået ned med stress under praktiksøgningen. Det skyldes typisk, at der ligger et ekstremt pres på de studerende ikke mindst fra dem selv.

 

I år ligger den såkaldte Store Matchdag den 18. april. Det er her, hvor de unge journalister i spe endegyldigt får svar, om de får en praktikplads eller ej. Der er nemlig ikke plads til alle. I alt søger omkring 375 journaliststuderende efter praktik spredt på de tre journalistuddannelser på Roskilde Universitet, Syddansk Universitet og den traditionelle Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus. Dog er der kun cirka 250 praktikpladser ledige. Der er såkaldt kamp om pladsen.

Men inden Store Matchdag, der foregår i Aarhus, skal de mange journaliststuderende gøre opmærksom på sig selv. De skal promovere sig selv de næste to måneder over for medier og andre journalister. Men hvordan gør de det bedst muligt?

 

Bryg en hjemmeside

Noget af det vigtigste frem mod praktiksøgningen er din hjemmeside. Det er næsten altafgørende, at du brygger en hjemmeside sammen, der udtrykker præcis, hvilken person du er, og hvad du står for. I løbet af praktiksøgningen drager du både på praktikmesse og en række Åbent Hus-arrangementer, hvor du skal prøve at skille dig ud og gøre opmærksom på dig selv, men hvordan bliver du sikker på, at de forskellige medier kan huske dig dagen efter?

 

Du skaber et domæne, hvor der ikke er andet end DIG i fokus. Dig, dig og dig. Du skal vælge en stil og et udtryk, som giver medierne et indtryk af dig som person. Og ikke mindst som journalist. Derudover er det også vigtigt, at du vælger de journalistiske produktioner, som du har tænkt dig at lægge på hjemmesiden, med omhu. Det du lægger op skal repræsentere dig, og du skal derfor kunne stå inden for ALT, som du lægger op.

 

Når det så er sagt, så skal du være opmærksom på, hvor du vælger at købe et domæne fra. Det er set før, at det går galt, når man køber domæner fra forkerte steder – f.eks. ved sagen om Weablog.

 

Ellers er det bare med at gribe til tasterne og mousepad’en og får støbt din helt egen hjemmeside.

 

Smid dine visitkort efter medierne

Efter du har skabt et domæne og en hjemmeside, der viser dig som person. Så gælder det om at få de forskellige medier og praktiksteder til at se den!

Praktikforløbet byder på muligheder for at snakke med de forskellige praktiksteder til blandt andet praktikmessen i starten af april og derefter en række Åbent Hus-arrangementer hos de forskellige steder. Her er det ekstremt vigtigt for alle studerende at være opsøgende. Få snakket med de medier og praktiksteder, som du tænker kunne være interessant for dig som journalistpraktikant. Og snak gerne med dem flere gange! Det er afgørende, at de kan huske dig. Derfor kan du med fordel også lave visitkort, som du kan give til de forskellige steder, som du har tænkt dig at søge. Her skal du naturligvis henvise til din hjemmeside, telefonnummer og måske endda sociale medier.

 

Når du har skabt din hjemmeside, produceret nogle kreative visitkort og snakket med en masse medier, så er du ved at være klar til Store Matchdag. Dagen hvor alle journaliststuderende, der søger praktik, mødes ved Danmarks Journalisthøjskole og teamer op med de forskellige praktiksteder.

 

Der er stadig over en måned til Store Matchdag, men skal du til at søge praktik som journaliststuderende, så er det bare med at gå i tænkeboks og komme i gang med hjemmesiden og visitkortene – læs mere her.

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.