- Eksperter i Loven
- Få et godt indblik i Jura
- Fantastisk samling af indlæg
Søfart – En ny EU-forordning skal ensrette de oplysninger, som skibe skal opgive, når de kommer til et EU-land. Det eksisterende direktiv på området har givet landene alt for stor frihed til at bestemme, hvilke oplysninger de ville have. Erhvervsministeren glæder sig over den nye forordning, da den vil give den danske søfart langt mindre administrativt bøvl.
Tidligere var det sådan, at de skibene skulle følge forskellige retningslinjer, alt efter hvilket EU-land skibet forsøgte at lægge til havn i. Det gav en kæmpe administrativ byrde for rederierne.
En ny EU-forordning skal dog nu ændre på den meget løse lovgivning, der findes op området i forvejen. Forordningen skal nemlig ensrette reglerne, så alle EU-lande skal opkræve de samme oplysninger af skibene. Det vil være med til at lette den administrative byrde for personalet på skibene gevaldigt.
Den danske erhvervsminister Rasmus Jarlov fra Konservativt Folkeparti er meget positiv over den nye forordning. Han fortæller i en pressemeddelelse, at det er en af regeringens største prioriteter at nedbringe bureaukratiet for alle erhverv. Med denne forordning bliver en stor del af det bureaukratiske bøvl fjernet for de blå erhverv.
”Jeg er derfor glad for, at det ser ud til at være lykkedes med at opnå enighed om en ny fælleseuropæisk tilgang, som kan fritage dansk skibsfart for en masse unødvendigt bøvl ved at begrænse nationale særkrav til skibsrapportering,” siger Rasmus Jarlov ifølge pressemeddelelsen.
Der findes allerede et direktiv på området, der skal styre, hvilke oplysninger de forskellige EU-lande skal opkræve af skibe, der lægger til i deres havne. Men direktivet giver landene alt for frie rammer til selv at bestemme, hvilke oplysninger det skal være. Den manglende ensretning gør, at de på skibene bruger meget tid på administration for at finde ud af, hvilke oplysninger hvert land kræver.
Oplysningerne kan spænde bredt lige fra antallet af besætningsmedlemmer, eventuelt farligt gods, passagerer, affald og meget mere.
Det har haft betydning for en lang række skibe, heriblandt selvfølgelig også dem fra Danmark. Og det er da faktisk også Danmark, der har stået i spidsen for i alt 13 EU-lande, der har ønsket en ensretning på området. Danmark sendte på vegne af de 13 lande i starten af 2018 et brev til EU-Kommissionen om, at der manglede en seriøs revidering på området.
Det nye system kaldes European Maritime Single Window. Det gør det ikke bare nemmere for rederierne at gennemskue, hvilke oplysninger de skal give. Det gør det også nemmere for dem at tilgå de platforme, hvor de skal give oplysningerne.
Med det nye system kommer der nemlig en ensartet platform for alle lande. Den kan rederierne tilgå fra deres egen platform. Det er med til at gøre, at deres arbejdsgange bliver markant hurtigere, og de slipper for administrativt bøvl.
Søfart – En ny EU-forordning skal ensrette de oplysninger, som skibe skal opgive, når de kommer til et EU-land. Det eksisterende direktiv på området har givet landene alt for stor frihed til at bestemme, hvilke oplysninger de ville have. Erhvervsministeren glæder sig over den nye forordning, da den vil give den danske søfart langt mindre…