På grund af Covid-19 har størstedelen af os tilbragt en stor del af vores tid derhjemme det sidste års tid. Dette har gjort, at flere af os har måtte opsætte et hjemmekontor, eller måske havde du et i forvejen? Netop fordi vi bruger så meget tid derhjemme på vores hjemmekontorer, er det vigtigt, at vores opsætning er optimal hvilket kun vil forøge vores arbejdseffektivitet. Her er der samlet en guide til hvordan, du kan opsætte det bedste hjemmekontor. 

Rent og organiseret 

Når vi arbejder, kan der forekomme stressede episoder, og i farten kan vi komme til at forelægge diverse ting. Dette bliver så et problem, når vi skal finde de forlagte ting igen. Sidder du ved et bord, som er fyldt med papirer og andre ting, som i realiteten ikke burde være på dit kontor, er det vigtigt, at det er ryddet inden du skal arbejde. Et ryddet og organiseret space skaber en bedre koncentration, så du ikke bliver distraheret af alverdens ting. Hvis du organiserer dit kontor, skal du også bruge mindre tid på at lede efter de ting, du rent faktisk skal bruge til dit arbejde. 

Gode møbler

Netop når man har et arbejde hvor man sidder meget ned foran en skærm, er det særdeles vigtigt, at ens setup er behageligt og optimalt. Sidder man for eksempel i en dårlig stol foran et for lavt bord, kan man hurtigt få ondt i nakken og i ryggen, hvilket kun gør, at man ikke arbejder lige så effektivt som man i realiteten ville kunne. På kontorinventar.dk kan man finde komfortable kontormøbler. 

Det er vigtigt, at man anskaffer sig en god kontorstol som man sidder behageligt i og som man kan sidde i med rank ryg, så den ikke skader ens holdning. Derudover vil et hæve sænkebord også være en godt at anskaffe sig, da det netop kan justeres i højden. 

Motion og sund kost 

Når man tilbringer så meget tid indendørs i en siddende position, er det vigtigt, du også får motion og frisk luft. Mange som netop arbejder i et kontormiljø, oplever hovedpine og kvalme som et resultat af dårligt indeklima. Sørg derfor for at lufte ud regelmæssigt på dit hjemmekontor og samtidig få motion udenfor. En god gåtur er nok, så længe man får rørt sig. 

Fordi du måske ikke får rørt dig særlig meget, når du netop sidder meget ned, er det derfor vigtigt, at du supplerer din, måske, manglende motion med sund kost og en masse vand. Dette sørger også for, at dit blodsukker forholder sig stabilt i løbet af dagen.