- Eksperter i Loven
- Få et godt indblik i Jura
- Fantastisk samling af indlæg
Stramning af cabotageregler for busser – EU’s regler for cabotagekørsel for busser har været for svære at forstå. Det betyder, at der har været en stigning af udenlandske busoperatører i Danmark. Nu har Danmark strammet reglerne, så det er tydeligt, hvor længe de udenlandske busser må opholde sig i landet.
I slutningen af september kom det frem i Børsen, at et stort antal danske turistbusser er udenlandske busser med udenlandske chauffører. Mange af dem er ikke momsregistrerede i Danmark og kører derfor i praksis sort kørsel.
Det er muligt, da der ikke er nogle klart definerede EU-regler på området. Hvor der er klare regler for cabotagekørsel for lastbiler, er det svært at forstå reglerne for personkørsel. Derfor har regeringen nu valgt at udføre en stramning af cabotageregler for busser.
Fremover må en udenlandsk bus derfor max køre personkørsel i Danmark i syv sammenhængende dage på en måned. Dermed bliver der altså strammet væsentligt op for, hvor længe en udenlandsk bus kan opholde sig i Danmark.
Det er transportminister Benny Engelbrecht, der står i spidsen for stramningen af reglerne. Han glæder sig derfor også meget over stramningen, som, han håber, kan komme social dumping på området til livs.
”Vi står i dag i en alvorlig og uholdbar situation, hvor udenlandske busser opererer på permanent basis og aldrig forlader landet. Det er stik imod reglerne, og det er unfair konkurrence over for vores danske busvognmænd. Det kan vi ikke acceptere. Derfor strammer og præciserer vi nu vores fortolkning,” siger han i en pressemeddelelse på Transportministeriets hjemmeside.
Ministeren havde gerne set, at stramningerne var sket på EU-niveau. Med de nuværende forhold mente han dog ikke, at det var muligt at vente på en ændring af reglerne fra EU’s side.
Det er ikke kun Benny Engelbrecht, der har efterlyst en løsning på området. Også direktør i Dansk Persontransport, Michael Nissen, har i et læserbrev i Altinget 25. september 2019, efterlyst, at der blev strammet op på området.
Organisationen har selv udført sin egen undersøgelse af udenlandske busser i Danmark. Der er de kommet frem til, at antallet af udenlandske busser, der opholder sig i Danmark i mindst en måned, er steget støt. I 2017 registrerede de således 371 busser, i 2018 omkring dobbelt så mange, og i 2019 har de indtil videre registreret 1.200 udenlandske busser.
Michael Nissen mener, at det dels er vigtigt, at der kommer klarere regler for cabotagekørsel for busser, dels at der bliver dæmmet op for social dumping på området. Det skal blandt andet være ved, at chaufførerne kører under overenskomster, når de kører personkørsel i Danmark.
Cabotagekørsel betyder, at gods eller personer bliver fragtet rundt inden for et lands grænser. Når det er landets egne godstransportører og busfirmaer, der står for det, er der ingen problemer. Problemet opstår, når det er udenlandske operatører, der kører ind i et andet land. For eksempel når udenlandske busser kører med passagerer i Danmark. Reglerne for cabotagetransport af gods i EU-lande betyder, at en chauffør må køre tre læs rundt i landet, udover det læs vedkommende er kørt ind i landet med.
Læs også: Vielse i det fri – hvad er reglerne?
Stramning af cabotageregler for busser – EU’s regler for cabotagekørsel for busser har været for svære at forstå. Det betyder, at der har været en stigning af udenlandske busoperatører i Danmark. Nu har Danmark strammet reglerne, så det er tydeligt, hvor længe de udenlandske busser må opholde sig i landet. I slutningen af september kom…