Arbejdsstillinger og den rigtige kontorstol – Tema: Arbejdsmiljø del 1

Det har stor betydning for din krop, at du vælger den rigtige kontorstol, og at du får skabt noget variation i, hvordan du arbejder.

Din krop er ikke lavet til at sidde ned. Når du sidder på kontor i otte timer om dagen, gør du faktisk noget, der er unaturligt for kroppen. Din krop er nemlig stadig bygget til at leve et stenalderliv, hvor du vandrer fra boplads til boplads og finder din egen mad i naturen. Det må siges at være meget langt til den hverdag, som vi har i dag. Det er derfor vigtigt, at du tænker over, hvordan du behandler din krop, når du er på kontoret.

Videoen nedenfor er udviklet af Branchearbejdsmiljørådet (BAR). Du kan læse mere om deres arbejde her.

Det er først og fremmest vigtigt, at du tænker over, hvordan du sidder på stolen, og at du ikke sidder for længe på den ad gangen. Det er en god ide, at komme op at gå med jævne mellemrum. Derudover er det også en god ide, at du vælger den helt rigtige stol. Det kan også være med til at forebygge, at du får gener eller skader på grund af forkerte arbejdsstillinger.

Skab variation i dine arbejdsstillinger

For at holde din krop stærk og sund er det først og fremmest vigtigt, at du tænker over at skabe variation i dine arbejdsstillinger. Det kan være en god ide, at du skifter mellem at sidde på en stol og at stå op. Det er muligt, hvis du har et hæve-sænkebord. Det er der heldigvis mange arbejdsgivere, der er begyndt at investere i.

Der er også mange, der er begyndt at købe nogle gode kontorstole til deres medarbejdere. Det kan også være med til at dæmme op for problemer med ryggen, nakken eller skuldrene. Hvis du leder efter en god kontorstol til din arbejdsplads, kan du med fordel se på iStol.dk. Det er en webshop med et stort udvalg af kontorstole.

kontorstol

Når du skal finde kontorstole til dine medarbejdere, er det vigtigt, at du giver dem mulighed for at finde en, der passer til deres krop. Der er for eksempel stor forskel på, om det er en kvinde på 50 kilo eller en mand på 100 kilo, der skal sidde i stolen.

Gør det til en del af arbejdsdagen at lave øvelser

Det er også en god ide, at I laver nogle rutiner på arbejdspladsen, hvor I træner med jævne mellemrum.  Det kan virkelig være med til at gøre en stor forskel for, at I ikke får ondt i ryggen eller nakken i løbet af dagen. Det skal ikke være hård træning, men kan være udstrækning og træning af de muskler, som I bruger mest i jeres arbejde. Det er altid det sjoveste at lave øvelserne sammen. Det behøver ikke at tage mere end fem til ti minutter.

På nettet kan I finde mange gode videoer om, hvordan I nemt kan træne på kontoret og bruge de ting, som I har til rådighed der.

TEMA: Arbejdsmiljø

Del 1: Arbejdsstillinger og den rigtige kontorstol
Del 2: Undgå smerter ved varierende arbejdsstillinger
Del 3: Sådan indstiller du borde og kontorstole
Del 4: Gør det til en del af hverdagen at lave øvelser på kontoret

Leave a Comment

Your email address will not be published.